Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
© Ice - Fotolia.
© Ice - Fotolia.
Bliv en bedre golfer
Skrevet af Solkysten
Når du træner på drivingrange, kan du prøve at gøre din træning mere varieret så du kommer alle de forskellige slag igennem og dermed får mere tillid til de enkelte slag og de forskellige jern og køller du har med. Ofte hører jeg: ...
.. Jeg kan ikke lide mit 5 jern” eller et andet jern, og det er jo skidt at have sådan en tanke og samtidig prøve at undgå at bruge et af de jern du har med i baggen!

En anden ting du kan gøre når du træner, er at forsøge at gøre din træning så lig den måde du spiller på, når du er på banen. Du prøver at give hjernen det samme signal, så den ikke rigtig kender forskel. Hvorfor det? Jo, herved får du de samme rutiner og skal ikke bruge energi herpå, når du er på banen. Endvidere vil du (ubemærket) tvinge højere kvalitet ind i din træning, så du ikke bare står og slår den ene bold efter den anden.

Træn aldrig for længe på den samme øvelse/bevægelse, det trætter hjernen og giver ikke den optimale indlæring.

Og sidst men ikke mindst: Tag en gang imellem et check up hos din pro. Alt for ofte indsniger der sig fejl eller uvaner som du ikke registrerer, men din pro ser det med det samme.

Når du spiller på banen
Det jeg oftest ser hos almindelige golfspillere er, at der bliver spillet mange runder alene på resultat. Faktisk nok det mest ødelæggende, man kan gøre for sit resultat og glæden ved at spille, husk det er din hobby som du skal nyde!

Det der sker når du spiller resultatgolf er, at fokus er på det der sker når du har gjort dit arbejde. Fokus burde være på hvad du foretager dig og ikke hvad resultatet bliver – resultatet er et produkt af det arbejde/bevægelse du har udført og ikke omvendt.

Samtidig sker der det, at når du for hårdt presser dig til resultat, så sker der både en mental og fysisk anspænding, som du ofte ikke selv registrerer, før du oplever hvordan du udførte det pågældende slag, ofte med et andet resultat end det ønskede.

En af de mest almindelig fejl er at du begynder at slå for hårdt til bolden og dermed mister timing til bolden. Det giver yderligere anspænding og så er du i den onde cirkel.

Når du spiller mange resultatrunder efter hinanden, er du oftest ikke så fokuseret på den tekniske side af spillet, og det er grundlaget for at svinget af og til flytter sig lidt i forhold til hvordan du normalt svinger, og det er ikke gavnligt for dit spil.

Der er en grund til at de gode spillere som regel går på træningsbanen efter en golfrunde også når de har spillet godt. Det er simpelthen fordi de ønsker at få checket den tekniske side af, samtidig med at de altid arbejder på at få optimal timing i slaget, så hvis de bedste gør det, er der nok noget om snakken.

Noget af det der kan gavne dig mest er, at du begynder at gå det jeg kalder ”legerunder”. Det kan være 6-9-12-18 huller, antallet er ikke så afgørende, mere at du går ud og er ligeglad med hvordan du spiller, men mere går og prøver at slå forskellige slag, bliver mere fortrolig med de slag som du lige nu har fokus på, og at du har mere interesse for at forstå processen og boldflugten, end om du lavede par eller ej.
En rigtig god ting her er at spille flere bolde fra forskellige situationer på et hul. Det tager resultattanken væk, samtidig med at du kan gå færre huller og alligevel få trænet lige så meget som hvis du gik 18 huller.

Træning og leg
Hvis du vil træne præstation, altså at kunne præstere under pres, kan du lege denne leg med en af dine spilpartnere:

Alle ulige huller tæller kun indspilsslag fra f.eks. 100 meter - 1 point for at ramme green, 2 point indenfor 8 meter fra flaget, 3 point inden for 3 meter og 5 point indenfor 1 meter.

Alle lige huller tæller, at drivet skal være i fairway - 2 point og eks. 3 puts er – 2 point, 2 puts 0 point og 1 put 3 points.

Alle andre slag tæller ikke, og der kan I så gå og træne det som I er mest optaget af.
Denne træningsform er utrolig hensigtsmæssig, da du både træner præstation og teknik.
Hvis du virkelig vil træne din mentale tilstand og evne til at tænke og handle klart indenfor din spilmæssige kapacitet så prøv følgende spil:

Du og din partner spiller mod et andet hold, I skal hele tiden slå hver jeres bold, jeres modstander vælger den bold som de mener er dårligst og derfra skal I begge slå videre til bolden er i hul.
I gør selvfølgelig det samme ved jeres modstander.

I bruger gennemsnittet af jeres handicap som spilhandicap, så hvis dette eks. giver jer 14 slag på banen, skal I for at spille på denne måde til jeres fælles handicap, f.eks. lave 14 bogeys og 4 par.
Hvis I på et hul ikke spiller til jeres handicap, må modstanderne tage et jern fra jer hver – og tage det værktøj som modstanderne mener vil gavne dem mest i opgøret mod jer.

Det er altså et hårdt spil, hvor I efter nogle uheldige huller kan have mistet ret så meget af jeres værktøj og dermed bliver det jo endnu svære at score.

Forestil dig at din makker på et langt par 5 hul har slået et fantastisk drive - 230 meter lige i fairway, og så slår du en skæver ud i roughen, ja så vælger jeres modstandere selvfølgelig bolden i roughen, og det var den du slog – puha det er ikke rart at kigge på sin medspiller når han samler sit udmærkede drive op som ubrugeligt!!!

Der findes mange forskellige spilformer hvor du kan træne det du ønsker, - du kan også selv opfinde et. God fornøjelse.

Søren Sehested
Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - Maj 2007
Solkysten - Maj 2007

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga