Alt om Costa del Sol i Sydspanien
Sydspanien.dk





































Malaga webcam
Malaga Webcam

Sydspanien.dk kan du læse alt om Costa del Sol - Andalusiens sydlige del.
Kampen mod alderen
Skrevet af Solkysten
Vi kender det alle - eller langt de fleste af os over 35 år – at den evige ungdom ikke findes.
Mennesket har altid tragtet efter evig ungdom og har derfor med forskellige midler søgt at udskyde den uafvendelige aldring. Også det moderne menneske er stærkt optaget af, hvordan det gode helbred bevares længst muligt. I den moderne aldrings-forståelse opfattes alder i høj grad som en proces, der kan påvirkes ved sunde leveregler. Vedligeholdelse af de fysiske og mentale ressourcer og en sund livsstil er nogle af midlerne til at bevare sundheden og ”ungdommen”.

At levevilkår har betydning for vores aldring fremgår også af historien. Almindelige mennesker i det gamle Egypten blev gennemsnitligt 35 år, mens faraoer og ypperstepræster kunne blive op til 70 år eller mere. Den gradvise stigning i den gennemsnitlige levealder, som i dette århundrede har været eksplosiv, må også tilskrives forbedrede levekår, først og fremmest bedre sygdomsbekæmpelse med deraf nedsat dødelighed på alle alderstrin, samt bedre ernæring og hygiejne i opvækstårene. Det er ikke ændringer i menneskets arvemasse, der forklarer denne udvikling - menneskets arvelige egenskaber har ikke kunnet ændres på så kort tid.

Men kan man ved sund kost kombineret med fysisk aktivitet bedre livskvaliteten og fremme en ”vellykket aldring”?

Med stigende alder mindskes kroppens væskeindhold, muskelmasse og -styrke samt kalkindhold, mens kroppens indhold af fedt øges. Det er individuelt, hvornår tabet af muskelmasse og -styrke sætter ind, og graden er afhængig af fysisk aktivitet. Det er muligt at forsinke og formindske det aldersrelaterede muskeltab ved et højt fysisk aktivitetsniveau.

Stofskiftet mindskes med stigende alder. Det mærker vi ved, at selvom vi spiser det samme, tager vi på i vægt. Kroppens totale energiomsætning er sammensat af tre komponenter. Den basale energiomsætning, der kan udgøre 60-75 pct; fødeindtagelsen, der udgør ca. 10 pct, og fysisk aktivitet, der kan udgøre fra 15-30 pct. hos en person med et moderat fysisk aktivitetsniveau. Det formindskede stofskifte skyldes dels at vi har mindre metabolisk aktivt væv (dvs. væv, der kan omdanne), men også at vi som ældre er mindre fysisk aktive.

Noget andet, der sker, er at vores fintmærkende appetitregulation bliver mindre følsom, så energi-indtagelsen ikke automatisk tilpasses energibehovet. Det kan give en negativ energibalance, der resulterer i vægttab, og selvfølgelig også en positiv energibalance med vægtøgning som resultat.

Vi ved også, at op til tre glas rødvin om dagen forbedrer chancerne for overlevelse markant, og at vægten har en vis betydning. Risikoen for sygdom og død stiger dog, hvis vi er for overvægtige, dvs. har et såkaldt kropsmasseindeks (BMI Body Mass Index) på 27 og derover.

BMI beregnes som kropsvægten divideret med kvadratet på kropshøjden. Et eksempel: En mand med en vægt på 73 kg og en højde på 1,78 meter har et normalt BMI på 23, som man finder ved at dividere 73 med 3,1684 (svarende til 1,78 x 1,78). Ved vurderingen af BMI skal man dog huske, at f.eks. rygere har en højere risiko for sygdom og tidlig død til trods for en lav BMI.

Et konkluderende svar på spørgsmålet ”Kan aldring påvirkes” må derfor blive, at vi ikke kan unddrage os vores biologiske skæbne, men at vi kan forbedre vore chancer for en god og lang alderdom, hvis vi dyrker motion, spiser sundt, drikker et par glas rødvin i ny og næ og undgår såvel overvægt som cigaretter.

Faktaboks
Uddrag af de Nordiske næringsstof anbefalinger:
• Fedtindholdet i kosten bør ikke udgøre mere end 30 pct. af energiindtagelsen
• Kulhydrat bør udgøre 55-60 pct af energiindtagelsen
• Tilsat sukker bør ikke overstige 10 pct
• Protein bør udgøre 10-15 pct. af energiindtagelsen
• Saltindtagelsen bør ikke overstige 5 gram dagligt
• Alkoholindtagelsen bør ikke overstige 5 pct. af energiindtagelsen
• En indtagelse af 3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider er ønskværdigt


Tilmeld nyhedsbrevVersion til udskrift · Send til en ven


Solkysten
Skrevet af: Solkysten
Denne artikel er bragt med tilladelse fra Magasinet Solkysten. Gå direkte til hjemmesiden: Solkysten

Læs flere artikler fra samme udgave af Solkysten
Solkysten - April 2006
Solkysten - April 2006

Sydspanien.dk
Fakta om Spanien
Real Estate | Rentals | Rejseoversigten - Spanien | Rejs-Med.dk til Spanien | Klikket.dk om Spanien | Billig-Flybillet.dk | Flybilletter til Spanien | Flyrejser - Andre lande | Boliger | Bolig | Billeje Malaga